Hemma!

Nu är alla flygtimmar äntligen över och vi har precis kommit tillbaka hem till västerås! Började packa upp lite smått för en lite stund sen för att se vad jag fått med mig hem och det var allt en hel del! Bilder på kläder, väskor och andra saker kommer upp så fort jag fått fason på min garderob. Får allt göra lite omstruktureringar för att allt ska få plats ;) hihi

Sista dagen i Thailand

Ikväll bär det av hem till kalla Sverige igen efter två veckor i underbara Thailand! Kommer verkligen att sakna värmen och de härliga människorna här nere! Har vart oförglömligt! Men lite skönt ska det allt bli att få komma hem oxå och träffa alla där hemma som man inte sett på ett tag nu. Får säga kapp kun kaa för den här resan och hoppas på att få komma tillbaka någon gång snart igen!

Bild från när vi var iväg till en av öarna och snorklade

Provhytt?

Mathilda haffade mig med kameran medans jag höll på att prova några klänningar. En aning trångt kan man ju säga...

Smygtitt

Eftersom jag tar studenten nu till sommaren är det ju tradition att gå på avslutningsbal med skolan, så jag planerade redan innan vi åkte att jag skulle sy upp en modell som jag tänkt ut i Thailand när vi ändå var där. Efter lite letande så hittade vi en skräddare förra turen vi var iväg till Bangkok och igår gick jag dit igen för att prova modellen och passformen innan hon skulle fortsätta jobba med detaljerna på den.

Här har ni några bilder på hur den ungefär kommer att se ut. Den är som sagt inte färdig än utan bara en bas, men jag tror att det kommer att bli riktigt snyggt när den väl är klar!

Bangkok

Näst sista dagen i Thailand spenderades i Bangkok med ytterligare lite shopping och sightseeing. Denna gång var vi både på köpcentret MBK och Platinum som består av flera tusen olika små affärer med allt från märkesväskor (100 procet fake men ändå) till billiga kläder, smycken och skor. Rena paradiset med andra ord! :)

Pappa och jag

Platinum

Jag utanför Platinum

Apor

Ett måste när man är i Thailand är ju såklart att kolla på alla djur som finns här så för någon dag sen var vi iväg ett gäng till ett berg i närheten som kryllade av små söta apor. Tror nog alla av oss var överrens om att adoptera en om man bara fick för de var verkligen hur charmiga som helst!

Glass fondue

Något gott som jag nyligen provade här nere i Thailand är glass fondue som bestod av olika sorters glass, frukt, brownies, kex och smällt varm choklad som man kunde doppa allt i. Riktigt gott och ganska enkelt att göra hemma om man skulle vilja... Dock var den riktigt mättande och när jag beställde in denna tänkte jag inte på att den faktiskt var för 4 personer, haha! Tjockis!

Bilder från ön

Snorkling

Nu ska vi precis ge oss iväg ut till en ö i närheten av Bang Saen och prova och snorkla lite. Köpte cykolp och grejer igår och provade dem på kvällen i poolen, men förhoppningsvis blir det lite mer spännande att göra det i havet bland alla fiskar och havsväxter. Hörs lite senare!

Ser ni, jag har allt fått lite färg sen vi kom hit!

Marknad och party

Lite senare på kvällen sen vart det marknad ute på en pir vid havet och efter det vart vi lite sugna på att gå ut och dansa så vi letade efter nån pub eler liknande som vi kunde så till. Dock märkte vi att det tyvärr inte fanns så jättemånga dansställen som vi kunde gå till (den första vi gick till var mer som en strippklubb haha!) så vi gick till en liten bar istället som spelade bra musik och satte igår ett eget dansgolv och fick faktiskt de flesta thailändare som satt där att hänga på.

Riktigt roligt var det och riktigt riktigt varmt! Hade helt glömt bort hur varmt det blir inne på klubbar och ännu mer när man är i Thailand haha! Men det var det allt värt för det blev en riktigt trevlig kväll!

Bang Saen beach

Som jag har visat tidiagre så har vi världens lyxigaste pool precis utanför dörren här i Thailand som vi vanligtvis brukar vara och bada vid, men här om dagen kände vi för en tur ner till havet och spenderade dagen vid Bang Saen beach istället. Tyvärr så var det tidvatten ute och inte så mycket vatten nära stranden, så det vart inte så jättemycket badande för vår del, utan istället låg vi bara och slappade i solen med lite färsk frukt. Inte helt fel det heller.

Pink

Vanligtvis så brukar jag inte köpa väskor med så jättemycket färg bara för att man lätt ska kunna matcha dem till allt, men när jag såg denna snygga fushiarosa väska inne på ett köpcenter här i Bang Saen så kunde jag bara inte låta bli. Okej, lite svårmatchad kanske, men perfekt till både svart som vitt eller i kombination med några andra starka färger.

Middag på scandinavian village

Igår var några av oss iväg och åt en hedlig svensk middag här i närområdet. Precis bedvid stället där vi bor finns nämligen ett hotell och en restaurang med svenska rätter och jag måste säga att det var ganska så uppskattat att få äta lite pannkakor som omväxling mellan alla risrätter. Dessutom så hade vi lite besök av lokalbefolkningen, nämligen av små geckoödlor!

Världens struligaste dag

Ja idag var minst sagt struligt. Jag har ju berättat förut att det är ganska så svårt att göra sig förstådd ibland här i Thailand när man inte kan thailändska, så idag när vi egentligen hade tänkt åka taxi till bangkok tidigt på morgonen så slutade det med 2 timmars förseningstid + att när taxin väl kom så var det för få platser för oss att åka. Vi bestämde istället att vi skulle ta oss in till ett varuhus i närheten istället och när vi väl kom dit så började det ösregna vilket resulterade i att det blev strömavbrott och vi fick snällt åka hem igen. Lite typiskt.

Imorgon ska vi i alla fall försöka ta oss in till Bangkok igen för lite shopping och sightseeing. Hoppas på lite bättre tur då ;)

Jag idag på morgonen

Min lilla samling

Bestämde mig redan innan vi åkte att jag skulle försöka hitta några väskor med Louis Vuitton mönster och här har ni min lilla samling än så länge. Necessären köpte jag på en lokal marknad för 4 svenska kronor och väskan och plånboken hittade jag i Pattaya för under 200 kronor styck!

Songkran day

Igår när vi kom hem från Pattaya gick vi ner mot Bang Saen beatch en sväng där de firade Songkran day som tydligen är deras nyårsdag. (Vattenfestivalen var därmed deras sätt att fira in det nya året och när man smetade klet på varandra så önskade man tydligen gott nytt år, haha). Vi gick i alla fall först och satte oss på en liten bar och sen bar det av en sväng ner till stranden innan vi åkte hem för kvällen.

Pattaya

Igår åkte vi iväg en sväng till staden Pattaya som är en lite större turiststad nära havet där det vart lite shopping och sen en kort sväng ner till stranden. Vi passade även på att prova en så kallad "fiskmassage" där man stoppar ner fötterna i ett vattenkar med massa små fiskar som suger sig fast på fötterna. Kan säga att det kittlade rätt bra, hihi. Tyvärr var det rätt varmt den tiden vi var där så vi kunde inte stanna så värst länge men förhoppningsvis kan vi åka dit nån mer gång och se lite mer av staden.

Fynd från marknaden

Här har ni ett av mina fynd från marknaden nere vid havet. Brukar vanligtvis inte köpa långa vanliga linnen med tryck på, men den här vart ett undantag. 180 bath kostade den, vilket är ungefär 36 kr.

Marknad

På kvällen igår tog vi en sväng ner på stan och kollade in marknaden som de höll i samband med vattenfestivalen. Hittade lite smågrejer som ett linne och en necessär men jag hade lite problem med prutningen så jag fick nöja mig med de billigare sakerna. Efterdet gick vi en sväng ner till havet och kände på vattnet som var varmare än i poolen som vi har nära vårt hus! Där på stranden höll de även en sandslottstävling som var ganska så häftig. Inga små slott som vi brukar gör på strandeni Sverige, utan riktiga statyer och byggnader! Inte illa! :)

Shopping

Han även med att shoppa lite igår även fast det var första dagen! Två läppstift för under 60 kr styck!

Vattenfestival

En annan rolig sak med Thailand är att alla taxibilar egentligen är som en större bil med flak där alla sitter och vad vi inte visste när vi åkte iväg till en köpcenter igår var att det denna helg annordnas en så kallad vettenfestival där man får kasta vatten på alla människor och bilar som åker på vägarna (även polisbilarna vad jag förstod) och att man sen ska märka varandra med kritagegga, så ja såhär fina vart vi när vi kom tillbaka hem efter åkturen. Första gången vi blev utsatta för detta var det ju förstås kul, men när vi senare på kvällen skulle iväg till marknaden och en restaurang och vart fast i trafikköerna så vart det nästan för lite för mycket. Men, vi fick i alla fall uppleva lite thailänds kultur och det är ju aldrig fel ;)

Språkliga komplikationer

Tidigare har jag bara vart utomlands där man lätt kan använda sig av engelska eller andra språk som använder sig av samma alfabet som vi, men här nere i Thailand är det ibland väldigt svårt att förstå varandra när man ska beställa mat, fixa med buss eller taxi eller bara något så enkelt som att förstå vad det är för produkter man köper. Som tur är finns det i alla fall bilder som man fortfarande förstår vad vissa av sakerna innehåller.

Fantaburkar

Coca cola

Framme i Thailand!

Igår kom vi äntligen fram till Bang Saen efter 10 timmars flygresa och transfer från Bankok och det känns nästan obeskrivligt att vara här! Hur fint som helst och ca 30 grader och sol! Tog en massa bilder redan på flygplatsen, men eftersom det är lite begränsat med internet så lägger jag bara upp de allra viktigaste. Här har ni några på huset och omgivningen där vi bor. Paradiset eller vad?

Området där vi bor

Huset

Servicehuset

Poolen

Thailand nästa!

Nu bär det strax av till Arlanda! Jag kan knappt bärga mig tills jag får lägga mig på stranden, sola och bada och bara njuta! Sen känns det ju extra roligt att få sätta på sig tunna härliga sommarkläder och äntligen få användning för min nya solhatt!

Conscious collection

Nu är det inte långt kvar tills vi sitter på planet till Thailand! Äntligen! Dock har jag faktiskt inte kunnat hålla mig eftersom H&M släppte sin efterlängtade Conscious collection idag och även fast jag inte hittade de supersöta virkade shortsen som jag gärna hade lagt beslag på så fick ett par höga vita shorts som bland annat Angelica Blick bloggat om följa med mig hem. Kommer att passa perfekt nu till sommaren! 249 kr kostade dem och det var dem helt klart värda!

Nya favoritskor!

Har länge varit sugen på att införskaffa några nya vårskor och vart lite inspirerad av Kenzas nya skor som hon hittat på Have2have. Är som vanligt lite svag för beige skor men hennes rosa var ju inte helt fel de heller. Kanske kan hitta några liknande i Thailand?

Laura ljusbrun, 498 kr

Zara fuxia, 498 kr

Laura offwhite, 498 kr

Språknörd?

Äntligen har jag blivit hyfsat klar med mitt projektarbete! Har hållt på hela förmiddagen och fick en ledig stund nu på eftermiddagen innan jag ska bearbeta det sista imorgon i skolan. Men istället för att slappa som alla andra smarta människor skulle ha gjort så sätter jag mig istället framför youtube och försöker lära mig thailändska! Haha, språknörd eller vad? ;) Men lite roligt är det i alla fall och jag börjar allt lära mig några ord som kan tänkas behövas till resan. Bara några dagar kvar nu förresten, åhh vad jag längtar!

Just nu...

Såhär glad är man när man har slitit och skrivit dryga 30 sidor på sitt projektarbete och fortfarande inte är färdig. Suck! Har en hel del skolarbete kvar att fixa innan jag kan får min efterlängtade ledighet i Thailand så om ni undrar varför uppdateringen inte är på topp här på bloggen... Ja, här har ni anledningen :)

Icequeen

Var dags för fotografering idag igen och så här så jag ut denna gång. Temat var typ ond sagodrottning och jag tror jag vi fick till det rätt så bra. Skojade lite om att det skulle vara såå kul om jag blev stoppad i poliskontrollen påvägen hem men som tur var så klarade jag mig, hihi.

Smink och hår gjort av Antonia Berggren. Bilderna är lånade från hennes blogg som ni hittar här.

Förhandstitt på några av bilderna

Mot IKEA

Hej på er! Idag är det lördag och jag och min syster har precis bestämt att vi ska göra ett litet besök på IKEAs stora utförsäljning. För er som inte vet det så öppnar snart ett nytt stort IKEA i västerås på erikslund och just nu har de därför en stor rea i sitt gamla varuhus för att sälja ut alla gamla varor som man kanske kan fynda bland!

Såhär ser jag i alla fall ut idag! Hörs lite senare!

Friday!

Idag är det äntligen fredag och kämpandet med skolarbetet är äntligen över för den här veckan. Såklart så firas detta med en hejdundrande utgång och jag ska bara äta lite snabbt och sen dra iväg till förfesten. Här har ni i alla fall min outfit för kvällen + några bilder på min nya hårfärg.

Svart glittertopp från New Yorker
Svart spetströja från H&M
Kjol från New Yorker
Halsband fått i present

Tattoo

Tycker allt att det råder en lite tatueringshysteri just nu. Speciellt när man åker iväg utomlands. Både Mathilda och hennes pojkvän Jonas har pratat lite om att göra någon ny i Thailand när vi väl åker dit och lite sugen har jag allt oxå blivit, även fast jag vet att jag aldrig riktigt skulle kunna bestämma mig för något motiv, haha. Har funderat på något litet om jag nu skulle görna någon. Antingen på sidan av revbenen eller nere på vristens utsida. Frågan är ju bara vad i sånna fall? Någon fågel är ju alltid fint, men är inte så orginellt. En fjäder kanske?

Något i den här stilen skulle passa mig. Ingenting stort men som man ändå lägger märke till om man är på stranden eller liknande.

Ny frilla

Japp igår var det dags att fixa till håret en aning och även fast jag först hade tänkte göra det ganska så ljusbrunt så blev det istället en lite lättare slingning för att det inte skulle bli så slitet. Dessutom så kommer det ändå att självblekas en aning när vi är i Thailand så det kommer nog bli alldeles perfekt till balen och studenten. Och på tal om balen så har Mathildas mamma lovat att fixa våra frisyrer så hon provade att göra en på mig igår för att kolla lite hur man kunde göra. Riktigt fint vart det! Vad tycker ni?

Tog några före- och efterbilder på salongen även fast slingorna inte syntes så bra i ljuset. Lägger upp bättre bilder på den nya färgen lite senare!

En förebild

Och efterbild!

Frisyren bakifrån

Last days of winter

Var iväg förra helgen och tog lite nya vår/vinterbilder med samma kille som var fotograf vid förra sessionen med vårblommorna. Vi var borta vid ett område som heter lillåudden som ligger precis vid kanten till mälaren och tog bilderna precis vid vassen och stenkanten ner mot vattnet. Tyvärr var det dock både molnigt och kallt ute när bilderna väl skulle tas så resultatet blev lite smågrått, men jag tycker nog ändå att vi fick till det rätt bra med de dämpade färgerna ihop med isen på sjön och stenarna i bakgrunden. Hur som helst, jag är supernöjd. Vad tycker ni?

Modell: Jag
Fotograf: Peter Eidenberg
Styling: Jag

The perfect gray jeans

Har länge vart på jakt efter ett par snygga gråa lite småslitna jeans och råkade helt omedvetet trilla in på BikBok och hitta ett par som passade perfekt och som dessutom var på rea. Har dock inte hunnit bestämma mig om jag ska köpa dem än. Dels för att det snart är sommar och man vill slösa pengarna på annat än jeans, och dels för att vi snart åker till Thailand och det kan hända att jag hittar något finare där borta. Hmm va svårt. Hatar sånna här beslut!

Jeans från BikBok, 399 kr (nu 199!)
Grön tröja från BikBok, 199 kr

Godaste maträtten ever!

Om jag fick välja att bara äta en maträtt i hela mitt liv skulle det bli den här! Jag vet, färdigmat från findus brukar ju kanske inte vara världens gourmetmat men den här slår fan allt! Nästan.

The gray jacket

Svart klänning från H&M
Grå jacka från H&M
Sjal köpt i Frankrike
Skor köpta i Frankrike

Standing at the edge of forever, at the start of whatever, learning how to dance the rain

Fotograf: Peter Eidenberg

Jessica inspiration

Har funderat ett tag nu på att vårstyla mitt hår och nu i veckan ska det äntligen bli av! Min bästa kompis Mathildas mamma som har en salong har lovat att spara en tid åt oss på onsdag så vi kan fixa oss lite fina inför Thailandresan och jag sitter just nu och letar efter lite bra inspirationsbilder som jag kan ta med och fastnade framför Jessica Alba och Jessica Biel som båda har färgen som jag tror att jag vill ha. Hade nämligen tänkt att slinga håret i lite olika ljusa nyanser så att det bli mellan blond och brunt. Vad ska man kalla det? Ljusbrunt? Ja, i alla fall. Vad tror ni om det?

Dagens

Svarta byxor från Gina Tricot
Blommigt linne från H&M
Svart tröja från Cubus
Halsband från Gina Tricot
Armband från KappAhl
Skor från H&M

Vårfavorit!

Äntligen har Gina fått in lite härliga sommarklänningar och denna är helt klart min favorit! Perfekt till sommarens alla fester och sena utekvällar... Matchas såklart till guldiga accessoarer och brunbrända ben!

Lovis party dress, 299 kr

Sneak peek

... på några nyfotade bilder tagna vid lillåudden här i västerås.

STYLEBY #1

Köpte med min det första numret av Elin Klings nyutgiva tidning STYLEBY påväg hem från jobbet idag och jag måste faktiskt säga att jag gillar det jag läst hittills. Jag är ju en såndär typ som är helt galen i tidningar (har tre stora berg med tidningar hemma bara i mitt rum) och helst av allt brukar jag läsa ELLE och den här tidningen är nått snarlika, fast med en högre dos av Elins grymma stil förstås. Mycket inspirerande bilder (från Paris denna gång) och massa intervjuer och tips på hur man på bästa sätt förgyller sin modevardag. Tummen upp!

Äntligen!

Har äntligen fått min biljett till den stora Studentfesten på Blue Moon Bar som kommer hållas för alla nyblivna arbetslösa stackrare! Hihi, nej men det kommer att bli årets fest och jag känner redan nu hur taggad jag är! Åhh nu börjar man verkligen känna att studenten snart är här! Wihoo!

1 april 2011

Godmorgon! Nu är jag äntligen lite piggare så jag har precis gjort mig i ordning för att ta cykeln till skolan och försöka få nått gjort med skolarbetet. Dessutom är det 1a april idag! (ni har väl passat på att lura någon nu på morgonen?) och i och med det så är det officiellt vår eftersom alla uteserveringar öppnar idag! Toppen!

En morgontrött bild från imorse...